Monday 26 September 2011

Kerana terlampau tinggi kanak-kanak ini tak dapat memesan menu kanak-kanak


TEMPO Interaktif, Sekelompok pelajar berusia 11 tahun tidak boleh memesan menu makanan untuk kanak-kanak di sebuah restoran Cina, The Real China, di Cheltenham, Gloucester, Inggris. Penolakan itu lantaran tinggi badan mereka dinilai melebihi ketentuan.

Anak-anak itu ditolak kerana tinggi mereka lebih dari 4 kaki atau sekitar 138 centimeter. Mereka diberitahukan tidak boleh mendapatkan diskaun menu anak-anak berusia di bawah 12 tahun kerana tinggi mereka melebihi batas ketinggian.

Chen Hunag, Manager Operasi Real China, meminta maaf kepada mereka. Dia menjelaskan, di restoran ini kadang-kadang mengukur tinggi anak-anak pada sebuah tanda di dinding. Itu dilakukan untuk mengetahui apakah tinggi mereka mencapai 140 centimeter. “Saya mengira, ini menjadi tidak fair jika ternyata mereka anak 11 tahun yang terlihat seperti anak 12 tahun,” ujarnya seperti dilapor Daily Mail, Isnin, 30 Mei 2011.

Seorang anak, Molly Champhion-Pinchin, marah dan kecewa dengan kejadian itu. Sebab, ia sudah menanti acara makan-makan itu. “Mereka tidak mengukur kami, mereka langsung memperkirakan tinggi kami,” ujarnya.

Anak-anak itu telah merancangkan makan siang spesial untuk merayakan ujian akhir sekolah. Mereka ingin makan makanan sekali bayar yang boleh makan sepuasnya seharga 3,95 poundsterling . Setelah ditolak, akhirnya mereka pindah ke McDonald’s.

Nenek Molly, Tessa, mengatakan sangat kecewa. “Saya tidak pernah mendengar sebelumnya tentang mengukur tinggi (untuk memesan makanan),” ujarnya 

No comments:

Post a Comment