Thursday 29 September 2011

Ular hitam membalas jasa baik lelaki yang menolongnya daripada kebakaran


Seorang lelaki China yang merawat seekor ular yang sakit telah diselamatkan oleh ular tersebut dengan membunyikan alarm disaat rumah mereka nyaris terbakar.

Lelaki tersebut yang bernama Yu Feng dari daerah Fushun, China menemukan ular hitam yang sedang sakit di luar rumahnya seperti yang diberitahu Liaosheng Evening Post. "Saya sembuhkan ular itu dengan ubat - ubatan herbal dan dalam 20 hari ular itu pulih," katanya.

Dia lalu membebaskan ular itu ke gunung terdekat yang jaraknya satu kilometer dari rumahnya. Namun keesokan paginya ular itu kembali ke rumahnya.

"Saya kemudian membebaskannya untuk kali kedua namun ia tetap kembali," tambah Yu. "Orang-orang di sekitar saya mengatakan bahawa ular itu datang kembali untuk membayar kembali jasaku, oleh itu aku menyimpannya."

Ia menamakan ular itu Long Long dan diambil sebagai haiwan peliharaan. Suatu malam, ular itu menyelamatkan seluruh keluarga.

Yu menjelaskan "Aku sedang tidur ketika tiba-tiba aku merasakan sesuatu yang dingin di wajahku. Aku membuka mata dan itu Long Long. Dia tak pernah mengejut aku sebelum ini tapi aku begitu mengantuk, aku kembali tidur.” Tapi Long Long kembali mengambil pakaian Yu dengan giginya dan mengetuk tempat tidur dengan ekornya.

"Kemudian ia pergi ke tempat tidur ibu saya dan diketuk pula tempat tidurnya dengan ekornya. Aku kemudian terbangun dan mencium bau seperti ada sesuatu yang terbakar, dan melihat selimut ibuku terbakar sehingga aku melompat bangun dan mematikannya."

Pakar-pakar reptilia setempat mengatakan ular tidak memiliki kecerdasan untuk bertindak dengan cara ini. Tetapi Yu percaya Long Long bertindak seperti itu untuk membalas jasanya kerana menyelamatkan hidupnya satu ketika dulu.

No comments:

Post a Comment