Wednesday 28 September 2011

Omar bin Laden begitu marah dengan cara pengebumian bapanya

REPUBLIKA.CO.ID, WASHINGTON – Anak Osama bin Laden, Selasa (10 / 5), menamatkan kebungkaman mereka, mencela pembunuhan ayah mereka secara sewenang-wenangnya serta dan mengatakan seluruh keluarga merasa direndahkan dan dihina oleh pengebumian bapa mereka di laut.

Di dalam satu kenyataan yang dihantar ke New York Times, putera Osama mempersoalkan mengapa bapa mereka “tidak ditangkap dan diadili di satu mahkamah” undang-undang sehingga kebenaran boleh didedahkan kepada rakyat di seluruh dunia.

Osama bin Laden tewas oleh pasukan AS pada 2 April, selepas dikesan sampai ke satu rumah di Pakistan – tempat ia dipercayai telah tinggal selama bertahun-tahun, walaupun buruan antarabangsa bagi orang “yang dituding sebagai otak serangan 11 September 2001 di Amerika Syarikat ” .

Kenyataan tersebut, yang mencela cara ayah mereka dibunuh, dikatakan disiapkan dengan pengarahan putra Osama – Omar bin Laden (30) – dan juga menyeru pembebasan tiga isteri pemimpin Al-Qaeda tersebut serta anak mereka.

“Kami berkeras pembunuhan secara sewenang-wenangnya bukan penyelesaian bagi masalah politik,” kata kenyataan itu.
Kenyataan tersebut juga mempersoalkan kelayakan pembunuhan semacam itu, yang bukan hanya telah melanggar undang-undang antarabangsa secara terang-terangan.

Para pegawai Pakistan telah mengatakan isteri Osama, semuanya berbangsaYaman atau Arab Saudi , yang ditemui di rumah di Abbottabad selepas serangan tersebut dan 13 anak mereka.

Isteri Osama, Amal Ahmed Abdulfattah – berkebangsaan Yaman, ditembak di kaki selama operasi Navy Seal AS – yang menewaskan suaminya.

Omar bin Laden, dan isterinya yang lain, Najwa, mengutuk penembakan itu di dalam kenyataan tersebut.

“Kami ingin mengingatkan dunia bahawa Omar bin Laden, putra keempat dari ayah kami, sejak dulu selalu tak sependapat dengan ayah kami mengenai aksi kekerasan dan selalu menghantar surat kepada ayah kami. Omar menganjurkan Osama menukar caranya dan tak menyerang orang awam dalam keadaan apa pun, “kata kenyataan tersebut.

No comments:

Post a Comment