Friday 9 September 2011

Inilah kereta kasut raksasa dari China



BEIJING – Sebuah idea bijak yang sangat unik  dari China. Bagaimana tidak, sebuah kilang kasut di China, membuat kasut berukuran raksasa yang dipasangkan enjin kereta elektrik sehingga terciptalah sebuah kereta elektrik berbentuk kasut berukuran raksasa.


Kereta ini dapat membawa dua orang hingga 250 mil dengan kelajuan hingga 20 mph dalam satu kali full-charged bateri yang diletakkan di bawah kerusi pemandu.


Badan kereta yang berlapiskan kulit lembu asli ini dibuat dengan cara yang sama dengan pembuatan kasut normal. Bezanya “kasut” yang satu ini bibuat dengan skala yang jauh lebih besar dan menghabiskan kulit daripada lima ekor lembu.




Seorang juru cakap dari perusahaan kasut yang bernama The Kang Shoe, mengatakan, perancangan dan pembuatan kereta raksasa ini memakan waktu enam bulan dengan kos sebanyak 4.000 poundsterling.


The Kang Shoe mempamerkan kereta unik tersebut di sekitaran wilayah China Timur,daerah Zhejiang, demikian laporkan Orange.


Para pekerja berbaris untuk dapat berkesempatan memandu kasut raksasa yang memiliki panjang 10 meter dengan tinggi lebih dari tiga meter ini.


Presiden Perusahaan, Wang Zhengtao, mengatakan keretaa ini sengaja dibuat sebagai promosi perusahaannya. Dia merancang  membuat kasut  raksasa ini untuk 40 kedai di seluruh negara.


Sumber : http://www.okezone.com 

No comments:

Post a Comment