Tuesday 13 September 2011

Gambar burung helang bawa seekor kambing terbang


Helang.(telegraph)

TEMPO Interaktif, Seekor burung helang jenis Golden Eagle besarditangkap gambar kamera tengah mencengkam  seekor kambing semasa terbang. Kambing yang terlihat berdarah itu diperkirakan akan menjadi santapan si helang.


Foto menakjubkan ini diambil di pegunungan pulau Mull, Scotland. Foto ini kemungkinan foto pertama yang berhasil mengabadikan seekor helang raksasa dengan rentang sayap dua meter membawa mangsa berupa kambing.


Foto ini dibuat oleh seorang pengamat burung yang enggan disebutkan namanya. Dia juga menolak menyebutkan lokasi  foto ini diambil. Dia takut petani yang marah kerana haiwannya menjadi mangsa akan memburu burung itu.


Burung helang jenis ini memang termasuk burung dilindungi Mereka ada sekitar 30 ekor dan dilindungi dalam area khusus yang tahun lalu habitat mereka sempat tercemar.
Sebelum mengambil foto ini, pengamat burung dan isterinya melihat beberapa burung helang yang berputar.  ”Ada beberapa kereta yang parking di dekatnya, mereka lalu berputar-putar di udara,” kata pengamat burung itu.


Tiba-tiba ada seekor helang besar yang terlihat membawa sesuatu. Ketika melihat melalui teropong mereka menduga itu seekor arnab gunung. Tapi setelah semakin mendekat ternyata itu seekor kambing.
“Sebuah peristiwa yang sangat aneh dan tidak mungkin saya lupakan,” kata pengamat burung itu. Helang berjenis Golden Eagle dikenal sebagai pemangsa haiwan berukuran besar dengan cara menjatuhkan mangsanya dari ketinggian

No comments:

Post a Comment