Monday 26 September 2011

Disebat 1000 kali kerana cerita kehidupan seksualnya kepada orang awam


 Seorang lelaki di Arab Saudi, Mazen Abdul Jawad, dikenakan hukuman 5 tahun penjara dan 1.000 kali sebatan. Pasalnya, dia memnceritakan kehidupan seksualnya pada suatu siaran televisyen beberapa bulan lalu.

Lelaki yang merupakan orang tua tunggal dari empat anak tersebut secara terbuka menceritakan kehidupan seksualnya termasuk kisah meninggalkan pekerjaan pada usia 14 tahun.

Wawancara ekslusif Abdul itu disiarkan oleh stasen televisyen Lebanese Broadcasting Corporation (LBC) yang berpusat di Lebanon beberapa bulan lalu.

Pemerintah Arab Saudi yang menerapkan hukum syariah itu menilai tindakan Abdul yang melakukan hubungan seks sebelum menikah adalah haraml. Apalagilelaki dan wanita yang tidak memiliki hubungan keluarga tidak diizinkan bergaul.

Akibat lain, pemerintah Arab Saudi menutup pejabat LBC di Jeddah dan Riyadh setelah menyiarkan wawancara terhadap Jawad dalam program populer “A Thick Red Line”itu.

Sedangkan Abdul ditangkap dan didakwaan melanggar aturan publikasi Arab Saudi. Dalam program tersebut, pegawai di sebuah  penerbangan itu juga menunjukkan ruang tidurnya yang didekorasi dengan tokoh kartun Mickey Mouse dan boneka beruang yang ditata dalam posisi sedemikian rupa.

Tayangan itu sangat popular sekaligus kontroversial di kawasan Timur Tengah kerana membicarakan kehidupan seksual merupakan sesuatu yang tabu dan tidak pernah dibicarakan di depan awam. Namun, video tersebut diunggah di laman YouTube dan telah ditonton ratusan ribu orang.

Pengacara Abdul belum mahu memberi komen tent hukuman yang dijatuhkan hakim terhadap kliennya itu. 

No comments:

Post a Comment