Monday 12 September 2011

Dikepung 16 Jam, Penculik Asyik Main Facebook


TEMPO Interaktif, Ogden - Jason Valdez, 36 tahun,telah menahan seorang perempuan dengan senjata di sebuah motel di kawasan Salt Lake City, Utah, Amerika Syarikat.

Selama pengepungan 16 jam oleh pihak polis setempat, Valdez asyik bermain Facebook. Sedikitnya ada enam status, beberapa foto, dan 16 teman baru dalam akaun jejaring sosialnya selama negosiasi dengan polisi.

“Aku punya mangsa baru,”begitu bunyi status pertamanya seperti dimuat dalamMasable, hari ini.

Valdez menculik wanita bernama Veronika pada Selasa minggu lalu. Namun, polis baru mendapat tahu keberadaannya pada Jumat malam. Valdez selama ini dikenal sebagai penjahat  yang tak segan melukai korbannya.

Selama penahanan itu, status Valdez di Facebook mengundang perhatian teman-temannya yang mengirimkan sekitar 100 pesan kepadanya. “Jason kuatlah, kamu punya keluarga di sini,”kata seorang teman.

Polis yang kehabisan akal terpaksa menurunkan tim SWAT. Valdez yang mengetahui posisinya terjepit mendadak menembakkan senjatanya. Bukan pasukan SWAT yang ditembak, melainkan lehernya sendiri. Akhirnya korban pun dapat diselamatkan. Inilah akhir pengepungan selama 16 jam.

“Facebook boleh membantu, tetapi juga boleh menjadi penghalang,” kata Letnan Croyle kepada abcnews. 

No comments:

Post a Comment