Monday 26 September 2011

Aneh, empat hari ayam disembelih sampai urat putus tetap masih hidup

Afriadi, warga Semerah di Indonesia merasa bingung. Sudah empat hari ayamnya disembelih tidak juga  mati. Keanehan itu membuat sejumlah doktor hewan berkunjung ke rumahnya. Dokter haiwan pun juga menjadi bingung. Ayam jantan yang baru berusia lapan bulan tersebut, dipotong oleh mertuanya pada Minggu (30/1/2011).Kerana di daerah itu, penduduk menjadi panik adanya virus flu burung.


Walaupun lehernya sudah terbuka selepas disembelih, sudah empat hari ayam ini tak mahu mati. Malah masih mkan. 

Perancangannya setelah disembelih, ayam jantannya itu akan dinikmati bersama keluarga. Namun setelah disembelih, ayam tersebut langsung berkeliaran mencari makanan. “Kami sedikit terkejut melihat peristiwa tersebut. Biasanya kalau sudah dipotong ayam langsung rebah dan terlihat meronta kesakitan, namun anehnya ayam ini malah langsung pergi mencari makan,” ujar Afriadi.

Anehnya lagi, setelah empat hari disembelih ayam tersebut tetap hidup dan sihat. Meskipun makanan yang dia makan tidak  masuk ke tubuhnya, kerana saluran makanannya sudah putus. “Kalau secara syariat syarat-syarat memotong haiwan sudah kami ikuti, seharusnya ayam tersebut sudah mati, namun ditunggu-tunggu sampai saat ini belum mati juga, sehingga kami merasa menyesal menyembelih ayam tersebut,” katanya.

Afriadi juga menjelaskan, sudah pernah mencoba menyambung saluran makananan yang sudah dipotong tersebut, agar makanan yang dimakan ayamnya tidak keluar. Namun ideanya tersebut tidak boleh, kerana meskipun dipasang saluran makanan ayamnya tetap saja keluar.  “Saya juga pernah terpikir untuk menjahit kembali leher ayam tersebut, namun tentunya memerlukan belanja yang cukup besar. Kalau sekarang serba salah, mahu dibiarkan hidup kasihan, tapi kalau dibunuh tidak tahu dengan cara apa lagi,” jelasnya-ruanghati.com 

No comments:

Post a Comment