Sunday, 5 February 2012

Kanak-kanak 5 tahun bakal jadi orang terkaya di Russia

Anda kenal Marina Deripaska? Marina hanyalah gadis kecil berusia lima tahun dari Russia . Tapi jangan terkejut kalau di kemudian hari mendengar dia masuk daftar orang terkaya di negaranya.

Kerana ketika ini pun Marina sudah kaya. Kekayaannya telah mencapai USD 20 billion. Jumlah duit yang sama dikongsi abangnya yang dua tahun lebih tua, Pyotr.

Menurut Finans, Pyotr dan Marina adalah 100 anak-anak muda Rusia dengan kekayaan di atas USD 1 juta tahun ini. Finans menyebut mereka sebagai para pewaris kekayaan orang tua mereka yang masuk kelompok oligarki Rusia. Inilah sekelompok elite di Russia itu yang mendapat fasiliti istimewa dari pemerintah dalam menjalankan bisness.

Pyotr dan Marina menjadi "juara' minigarki kerana mereka adalah anak-anak kepada Oleg Deripaska. Dialah raja aluminium Rusia yang di tahun ini menyingkirkan Roman Abramovich dari tempat teratas senarai orang terkaya di negeri dengan wilayah daratan terluas di dunia tersebut versi Finans.

Metode yang dipakai Finans untuk menyusun daftar minigarki ini memang simpel saja. Jumlah kekayaan orang tua dibagi jumlah anak mereka. Masing-masing anak mendapat warisan dalam jumlah yang sama.Kekayaani Oleg Deripaska mencapai USD 40 billion di 2008 ini dan dia hanya punya dua anak, iaitu Pyotr dan Marina tadi, maka kedua anaknya itu masing-masing "berhak" atas warisan sebesar USD 20 billion tadi

No comments:

Post a Comment