Sunday, 11 December 2011

Ketumbuhan pelik pada badan gadis China membingungkan doktor

Sungguh sedih tetapi pelik, seorang gadis yang digelar manusia penyu telah membingungkan para doktor dengan ketumbuhan-ketumbuhan aneh dan pelik pada badannya.

Tumor itu yang terjadi dari bengkak secara pukal pembuluh darah atau kelenjar limpa - membuatkan Tian Yunting yang berusia 23 tahun ini tampil dengan kulit bersisik yang keras.

Namun pada kenyataannya, keadaan perubatan yang jarang berlaku ini bererti bahawa sekecil apa pun mengetuk atau menyentak boleh meletupkan pembuluh darah yang bengkak itu dan dia akan berdarah terus sehingga yang mungkin boleh membawa maut.

Tian juga telah terpaksa berhenti kuliahnya kerana perjalanan bas di atas jalan beralun yang belum dirapikan boleh membunuhnya.


"Walaupun saya dapat sampai ke sana saya tidak boleh duduk kerana kerusi yang keras akan meletupkan saya," jelasnya.

Doktor di Zhangjiajie, selatan China, mengatakan keadaan ini disebabkan oleh kekurangan genetik yang jarang berlaku yang disebut angiomas - tetapi belum pernah melihatnya pada skala yang besar seperti itu.

"Ianya dapat dikawal dengan membuang tumor tu secara tetap tetapi ianya harus dilakukan di hospital kerana akan berlaku banyak pendarahan. Ini adalah kes terburuk yang pernah kami lihat," kata salah seorang ahli bedah.

No comments:

Post a Comment