Tuesday 27 December 2011

Fenomena Ombak Biru yang Menyala dalam Gelap Terjadi di Pantai San Diego

Pantai San Diego di Amerika Syarikat telah memikat ramai orang dengan fenomena pemandangan malamnya yang menakutkan di malam hari. Adanya gelombang ombak berwarna biru yang dapat menyala di dalam gelap (glow-in-the-dark) di kawasan ini nampak sangat menakjubkan dan agak sukar untuk dipercayai. Pelik tapi benar!



Ombak bercahaya biru pada waktu malam merupakan panorama yang menakjubkan
saksikan video di bawah post ini

Kalau korang nak tau, kejadian ini disebabkan oleh sejenis alga aneh yang disebut sebagai "red tide" yang mengubah ombak menjadi berwarna merah di siang hari, sehingga memberikan efek ombak berwarna biru menyala di malam hari. Berdasarkan keterangan Los Angeles Times.


Menurut penyelidik dari UC San Diego, organisma fitoplankton dengan nama Lingulodinium polyedrum telah berkembang sejak akhir Agustus lalu. Inilah yang mengubah air menjadi berwarna merah kecoklatan di siang hari.

Mengapa organisma tersebut dapat mengubah warna ombak? Okay kalau korang nak tau warna ini disebabkan oleh adanya reaksi kimia yang dihasilkan dari pergerakan alga. Jika alga dalam jumlah banyak dipindahkan sekaligus (misalnya, jika di hempas ombak) maka kilatan cahaya terang pada ombak menjadi terlihat.

Sebenarnya, kejadian tersebut menimbulkan adanya racun, tetapi tidak berbahaya bagi manusia.

No comments:

Post a Comment