Monday 9 July 2012

Kereta Bugatti Veyron Termahal Milik Sultan Johor

One word..sangat awesome dan sangat tak munasabah untuk harga sebuah kereta.Veyron DYMM Sultan Johor berharga lebih kurang RM10juta,dah boleh buat banglo 5 tingkat,Baginda beli menggunakan duit baginda sendiri dari hasil perniagaan.

Kereta ni sangat exotic dan hanya terdapat 2 bijik di Malaysia,bagi yang tak taw Veyron tu apa dan ingat kereta Veyron nie kereta cabuk dan habuk,Veyron is the one of the most expensive car ever made and the fastest cars on the road dengan kelajuan memcecah lebih 360KM/J ,bayangkan kalau balik Penang dari KL,full speed,dalam masa 4 jam bole ulang alik dekat 4 kali,hahaha,setahun hanya berapa bijik Veyron yang dikeluarkan..




 Veyron Warna Biru Putih Milik Baginda
,Bawak lah patik pusing-pusing wahai tuanku,dapat pickup barang sedua aweks.

 Ok..Anak Baginda bawak lamborghini Murcielago.

Slumber jer kan parking macam nie,nie satu lagi Veyron yang dekat Malaysia,aku tak taw kenapa No Plat bukan No Malaysia,Singapore datang ke Malaysia agaknya.

Fakta tentang Veyron

1. Satu liter minyak yang di isi untuk Bugatti hanya boleh bertahan sejauh 3.2 kilometer sahaja.<-- minyak RM10 comfirm lepas keluar taman dari rumah jer,haha

2. Sistem brake yang digunakan untuk kereta Bugatti mampu bertahan untuk suhu setinggi 1800°C.<--sangat tinggi,sangat lah tinggi T__T,dah macam nak break roket.

3. Tenaga yang digunakan bagi menjalankan enjin Bugatti mampu menghasilkan tenaga haba untuk 10 buah rumah ketika musim salji.

4. Bugatti Veyron menggunakan tayar Michelin PAX yang tidak dijumpai bagi mana-mana kenderaan. Sebuah tayar adalah 14.5 inci lebar iaitu 2 kali ganda tayar biasa. Tayar yang ingin ditukar harus di import dari Perancis dengan kos sehingga USD70,000.<-- tayar home made yang sama digunakan oleh NASA untuk Space Shuttle diorang.

5. Sebuah tangki minyak Bugatti mengambil masa sehingga 8 hari untuk disiapkan.

6. Kelajuan Bugatti mampu mencecah 100km/j dalam masa 3 saat dan 300km/j dalam masa kurang 14 saat.<--nak nangis,laju gila,kalau dah mampu beli,tak kisah la nak bawak laju-laju dan bayar saman..

7. Bugatti Veyron dapat berhenti pada kelajuan 400km/j dalam masa kurang dari 10 saat sahaja.

8. Pada kelajuan 400km/j di atas jalan raya, tayar Bugatti Veyron hanya mampu bertahan selama 15 minit sahaja.<--ok so tak sampai Penang la kalau macmnie dari Kl,demmit!

9. Difahamkan harga bagi sebuah kenderaan yang dihasilkan di Perancis ini mencecah RM4 juta sebelum cukai. Jika termasuk cukai, harga terus melambung ke RM12 juta. Berminat?

10. Kuasa maksimum enjin Bugatti ialah bersamaan dengan 1100 BHP iaitu menyamai 10 enjin Campro CPS.

11. Sebuah enjin Bugatti mempunyai 16 silinder iaitu menyamai 4 buah enjin kereta biasa.

12. Bugatti Veyron mempunyai 7 gear sama seperti kereta Formula 1.

13. Berat kosong Bugatti ialah kira-kira 1.9 tan iaitu hampir sama dengan berat 2 buah kereta MyVi.

14. Pada kelajuan 400km/j ke atas, Bugatti menggunakan lebih kurang 1.2 liter petrol.

15. Pada kelajuan 400 km/j juga, jumlah udara yang disedut oleh enjin Bugatti membolehkan manusia normal bernafas selama 4 hari

No comments:

Post a Comment