Friday 13 July 2012

Baru 3 Jam Dinyatakan Hamil, Bayinya Dah DiLahirkan

 Ibarat mendapat durian runtuh, itulah mungkin pepatah yang sesuai bagi peristiwa yang dialami Belinda Waite. Wanita muda berasal Inggris ini tidak menyangka kalau dirinya akan mendapatkan seorang bayi yang comel.

Perempuan berusia 21 tahun itu secara mengejutkan melahirkan seorang bayi, hanya berselang tiga jam setelah disahkan hamil oleh doktor di hospital.

Hampir selama sembilan bulan terakhir, Belinda memang sering berulang -alik ke hospital kerana mengeluh sakit. Ia sempat dinyatakan dokter mengalami gangguan fungsi usus yang disebut irritable bowel syndrome (IBS) dan encok.



Namun faktanya, penderitaan sembilan bulan itu bukanlah kerana gangguan usus. Perempuan yang berprofesi sebagai pendandan rambut itu ternyata sedang hamil dan dia pun akhirnya melahirkan seorang bayi laki-laki sebulan lalu di rumahnya.

”Anda mungkin membaca kisah-kisah seperti ini di majalah, tetapi Anda tak pernah berfikir akan terjadi secara nyata. Saya tak pernah berfikir dan menyangka akan terjadi pada diri saya,” ungkap Waite yang tinggal di wilayah Bampton, Devon, Inggris.




Waite tinggal bersama pasangannya, Wyane Boyles (28), ketika ia harus menjalani proses persalinan secara mendadak. Bayi laki-laki bernama Louise Boyles lahir dengan berat sekitar 3,9 kilogram berkat bantuan ibu Wyane, Syliva.

”Sungguh merupakan sebuah kejutan besar bagi kami, tetapi kami harus menerimanya dan sungguh menikmatinya,” ujar Waite.

Ia juga mengaku kerap merasakan ketidaknyamanan selama beberapa bulan sebelum persalinan yang mengejutkan ini. ”Saya merasakan seperti ada yang bergerak di dalam perut saya dari bulan ke bulan. Namun, saya tak pernah mempertimbangkannya sebagai kehamilan dan itu tak pernah terlintas dalam pikiran dokter,” tuturnya.

Waite pernah diperiksa di rumah sakit lokal di Tiverton dan dokter kala itu menyatakan kemungkinan mengidap sindrom IBS. Pada saat perayaan Krismas dia kembali mengunjungi rumah sakit kerana kaki dan tangannya mengalami pembengkakan. Doktor ketika itu meyakinkan Waite bahawa dia hanya menderita encok atau semacam alergi.

Lalu pada 6 Februari–pada malam sebelum lahirnya Louise–Waite kembali datang ke hospital kerana mengeluhkan sakit di seluruh badannya. Pada pukul 10 malam, doktor memastikan kalau Waite sedang mengandung tiga bulan–namun faktanya kehamilannya sudah mencapai usia sembilan bulan–dan Louise pun kemudian lahir pada pukul 02.30 dini hari.

”Saya benar-benar terkejut Saya kira Wyane takkan percaya dengan kejadian ini. Kami tak pernah punya waktu untuk memikirkan ini. Tak satu pun percaya kalau kami tiba-tiba punya seorang anak,” ujar Waite.

Pihak hospital sendiri sejauh ini belum mahu memberikan keterangan atas peristiwa tersebut
.

No comments:

Post a Comment