Thursday 12 April 2012

Zed Zaidi Diugut Bunuh


KUALA LUMPUR: “Apa salah dan dosa saya, hanya disebabkan mengusulkan permintaan cermin kereta gelap kepada menteri, saya menerima banyak ugutan termasuklah mahu dirompak dan dibunuh.

“Saya bimbang keselamatan diri dan isteri yang kini mengandung lima bulan,” kata pelakon dan Timbalan Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi atau nama sebenarnya Rozaidi Abdul Jamil, 32.

Itu nasib diterima Zed Zaidi selepas dia yang mewakili Seniman mengusulkan tiga permintaan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak; Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D’Cruz dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein pada Festival Barisan Nasional (BN) Youth Music 2011 di The Curve, Petaling Jaya, 4 Mac lalu.

Ketiga-tiga usul dipohon adalah peruntukan kuota Rumah Rakyat 1Malaysia (PR1MA), perlindungan insurans dan penggunaan cermin kereta gelap untuk artis namun bagi kes cermin kereta, Zed Zaidi menerima tamparan hebat sejurus dikritik, dimaki hamun selain menerima ugutan rompak dan bunuh oleh pihak tidak berpuas hati dengannya.

“Saya menerima banyak ugutan di facebook, twitter, blog, forum Internet, e-mel, panggilan dan mesej yang mahu membunuh dan merompak saya.

Ketika pelakon-penerbit Zed Zaidi yang sedang baru hendak menikmati sarapan bersama isterinya, di sebuah kedai, momen santai mereka bertukar menjadi satu insiden memalukan apabila Zed dimaki oleh sekumpulan lelaki di hadapan isterinya, pagi semalam.

Semuanya gara-gara Zed yang juga merupakan Timbalan Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) dikatakan akan mewakili persatuan Seniman untuk mengusulkan cadangan bagi memberi keizinan artis memasang cermin gelap, kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, menerusi laporan media sebelum ini.

Di laman portal murai.com menyatakan insiden itu tercetus apabila pihak berkenaan telah salah faham dengan isu tersebut.

Zed Zaidi memberitahu, sebetulnya itu bukanlah usul yang patut dikemukannya. Sebaliknya usul itu timbul tatkala beberapa media bertanyakan akan hal tersebut. Dan dia hanya sekadar menjawab berkemungkinan besar tetapi ia belum ada dalam bentuk bertulis lagi. Apatah lagi, ia bukanlah usul sah yang akan dibentangkan kepada Kementerian Dalam Negeri ((KDN).

Jelas Zed lagi esok dia akan bertemu dengan Menteri Dalam Negeri iaitu Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk membentangkan usul yang ketiga berkenaan. Apakah usul berkenaan, ada baiknya pihak KDN yang mengumumkannya nanti," katanya.

Mengulas lanjut mengenai insiden memalukan itu, meskipun dia dimaki dan dikutuk dengan macam-macam tuduhan, Zed menegaskan tidak hairan dengan gertakan yang ditujukan terhadap dirinya itu. Namun, jauh disudut hatinya terdetik rasa malu kerana perkara tersebut, berlaku di hadapan isterinya yang sedang mengandung cahaya mata sulung. Oleh sebab kumpulan itu sekadar mengertaknya, Zed tidak membuat sebarang laporan polis.

No comments:

Post a Comment