Monday, 21 November 2011

Inilah dia Ken Johnson pengemis terkaya didunia

pengemis.jpg (316×237)

Ken Johnson, 52, Pengemis Paling kaya di dunia, Pendapatannya mencecah USD40,000 setahun atau lebih kurang RM127 ribu. Dia selalu memulakan kerja meminta sedekah berdekatan dengan kedai Myer di Sydney Central Business Discrict selama 16 jam sehari. Berbekal sebuah papan tanda disampingnya, dia berjaya mengumpulkan wang USD120/RM380 sehari daripada para dermawan.

Tulisan yang dibawanya berbunyi “Perlu bantuan untuk kos sara hidup keluarga dan membeli ubat. Pembayaran penuh sangat membosankan. Tinggalkan saya sendirian jika anda orang yang tidak sopan dan kasar”. Dengan cara sebeginilah Lelaki yang berasal dari Newcastle ini menyara dirinya di George and Market St.

“Saya kecewa jika mengemis sepanjang Jumaat kerana hanya mampu memperolehi RM700.00 sahaja,” katanya. Dia menambah dia akan pulang apabila telah mendapat wang yang cukup atau memang ingin pulang, tapi jika hari yang baik, dia akan duduk lebih lama daripada hari biasa. Ketika Sunday Telegraph menemuinya, hari tersebut dia bernasib baik kerana dalam tempoh 20 minit, dia berjaya memperolehi sekitar RM75.

No comments:

Post a Comment