Tuesday 22 November 2011

Inilah satu-satunya anjing yang boleh memandu

DARWIN, KOMPAS.com — Pintar sekali anjing ini. Dia diperkirakan memandu karavan milik tuannya di sebuah jalan di kota Darwin, Australia. Nampaknya anjing ini belajar memandu setelah memperhatikan tuannya.

Woodley, anjing jenis Koolie, diperkirakan memandu karavan tuannya ketika pemiliknya, Richard McCormack, sedang di kedai. "Saya keluar dari kedai dan melihat kereta besar meluncur di jalan. Saya tidak dapat mempercayai," ujar McCormack.

Rupanya ini bukan pertama kali Woodley memandu karavan tuannya. "Woodley duduk di samping ketika saya memandu dan senang sekali duduk di kerusi pemandu ketika saya tidak ada. Tuas brek tangan berada di dashboard dan dia tampak melihat saya melepaskan berulang kali. Dia meniru apa yang saya perbuat," kata McCormark.

Untung saja, mobil itu dapat dihentikan ketika Phil Newton (30) melompat ke jendela yang terbuka dan menarik tuas brek setelah melihat si anjing memandu.

Sumber : Kompas Cetak

No comments:

Post a Comment