Saturday, 21 January 2012

Gambar Pelajar Berani Mati Meniti Jambatan Rosak



Pelajar di kampung Sanghiang Tanjung, Lebak, Banten, harus berjuang keras ketika menuju ke sekolah. Mereka harus meniti sebuah jambatan rosak yang terbentang di atas Sungai Ciberang. Salah satunya adalah Sofiah, seorang siswi SD Negeri 02 Sanghiang Tanjung. Setiap hari gadis kecil tersebut harus berjuang hati-hati agar tak terpeleset ke dalam arus deras sungai yang kerap digunakan untuk olahraga arung jeram tersebut. Lihat video perjuangan pelajar-pelajar Lebak di sini.










Melihat keberanian pelajar-pelajar ini menyeberangi sungai dengan meniti tali jambatan gantung yang sudah rosak, menyedarkan kita betapa besarnya tanggungjawab untuk menuntut ilmu. Mereka sanggup bersabung nyawa demi menuntut ilmu di sekolah mereka.


Persoalannya, sanggupkah kita berkorban sebegini jika berlaku dengan kita sendiri? kalau anak-anak anda sanggup meniti tali ni, anda benarkan atau tidak? mestilah tidak kan! hurmm..sedih tengok pelajar ni, semoga ilmu yang dicurahkan dapat diterima sepenuhnya, dan berjaya suatu hari nanti..

No comments:

Post a Comment