Sunday 30 October 2011

Pelik, Otot Betis Kanak-kanak 3 Tahun Ini Dipenuhi Paku

PAREPARE- Safira kanak-kanak 3 tahun yang sebelumnya diberitakan menderita penyakit aneh, kini telah menjalani perawatan Intesnif di Hospital Umum Andi Makasau. Pasukan doktor memastikan, pada betis Safira terdapat lempengan logam berupa besi menyerupai paku pada betis kiri dan kanannya oleh doktor pakar.

Hal itu terungkap setelah doktor ahli radiologi RS Andi Makasau, dr Subaedah melakukan tindakan rontgen.

"Ini kes yang pertama saya dapatkan, biasanya saya cuma menemukan pada orang dewasa itupun hanya susut, " terang dia.

Dia menambahkan, di betis Safira, masih ada 26 benda asing yang menyerupai paku. "Saya sudah periksa dalam betis anak itu, Ada yang berukuran 1 cm, 2 cm, hingga 5 cm, dan pada betis sebelah kiri ada 19 buah dan kanan 7 buah," jelasnya.

Ketika ditanya soal penyebab adanya benda asing tersebut, Subaedah tidak boleh menjawab dari segi medik. "Penyebab benda asing ini kami tidak boleh jawab dari segi medik, kerana tidak masuk diakal ini boleh terjadi, namun foto rotgen ini sudah memastikan kerana beza antara tulang dan paku yang ada di betis anak tersebut," terang dia.

Subaedah menyatakan pihaknya berharap anak tersebut dioperasi secepatnya. "Sebaiknya segera dibuang paku ini, dengan cara operasi, dari foto dan analisa medik kami, besi ini menempel pada otot, untungnya pada tulang tidak ada dan Kemungkinan kecil tidak terkena pembuluh darah. Jika tidak ditangani lebih lanjut boleh mengakibatkan infeksi," pungkas dia.

Ibu Safira, Sarifah Hamsiah berharap agar anaknya boleh cepat sembuh. "Saya berterima kasih kepada pemerintah kerana beban saya telah dibantu, mudah-mudahan penyakit aneh anak saya segera sembuh," katanya.

No comments:

Post a Comment