Thursday, 8 March 2012

Lembu Berkepala Manusia Ditemui di Indonesia

Lembu Berkepala Manusia di Madura. Anak lembu yang lahir beberapa hari lalu itu keadaanya memprihatinkan kerana tidak mahu disusui induknya. H Simah, pemilik lembu tersebut terpaksa memberi susu segera untuk memulihkan keadaanya yang lemas.

“Selama hamil, ibu lembu tidak mengalami tanda-tanda aneh, bahkan anak lembu itu lahir normal. Namun kami terkejut setelah lahir kepalanya tidak seperti lembu biasa, tapi lebih mirip kepala manusia,” tutur H Siman.Anak lembu itu mendapat gelaran lembu manusia dari warga setempat. Tempurung kepalanya mirip manusia; di atas kepala tumbuh rambut berwarna hitam, yang jika dilihat sepintas mirip manusia.


“Sebenarnya saya khuatir akan terjadi sesuatu yang tidak diinginkan di desa kami dengan kehadiran lembu aneh tersebut. Kerana menurut sebhaagian warga, anak lembu itu hasil hubungan manusia dengan sapi, “ katanya sambil menyuapi susu kepada anak lembu yang masih belum dapat berjalan itu.

Drh Sri Wahyuni Yuliati, Kepala Bidang (Kabid) Pengembangan dan Usaha Peternakan, Dinas Peternakan dan Perikanan, Sampang, menerangkan, tidak mungkin terjadi proses pembuahan antara benih manusia dengan benih lembu, keraa bentuk dan jumlah kromosomnya berbeza.

“Tapi kemungkinan besar anak sapi yang berbentuk aneh itu boleh disebabkan oleh cacat bawaan sejak dari kandungan, atau dapat juga diakibatkan terjadinya mutasi gen, sehingga organ-organ dalam tubuhnya mengalami perubahan atau pembesaran,” jelas Sri Wahyuni
.

No comments:

Post a Comment