Wednesday, 14 December 2011

Wanita cantik ini dipecat kerana ejek bos di Facebook

TRIBUNNEWS.COM – Jangan cuba melakukan hal aneh di Facebook terutama jika berbicara mengenai pekerjaan mereka di Facebook.

Sebuah lembaga pengelola ambulans di Connecticut, Amerika Syarikat (AS), memecat seorang karyawannya setelah dia mengkritik seorang supervisor. Tindakan ini dipertanyakan kerana melanggar kebebasan mengungkapkan pendapat.

Dawnmarie Souza dipecat kerana dianggap sangat keterlaluan mengejek supervisornya di Facebook. Dia juga menulis bahasa yang digunakan untuk pesakit sakit jiwa. “Saya suka bagaimana sebuah perusahaan membolehkan seorang berusia 17 tahun menjadi supervisor,” tulisnya dalam posting Facebook tahun 2009.

Souza dan supervisor bertengkar karena tak membiarkan lembaga pekerja mewakilinya untuk memberikan respon terhadap pengguna layanan yang mengeluhkan atas pekerjaannya. Perusahaan tempat Souza bekerja,American Medical Response, menyatakan jika mereka memiliki kebijakan melarang membicarakan perusahaan di Facebook di mana mereka memasang foto mereka.

Pemecatan Souza dianggap melanggar aturan National Labor Relations Act. “Ini melanggar aturan National Labor Relations Act,” kata pengacara dari National Labor Relations Board (NLRB), sebuah lembaga yang menjaga hak dan aspirasi pekerja. Namun, American Medical Response mengatakan tindakan yang mereka ambil adalah yang sepatutnya

No comments:

Post a Comment