Sunday 4 December 2011

Wajah wanita cantik ini terbakar semasa menjalani pembedahan di kepala

Florida, Betapa malangnya nasib seorang wanita, saat sedang menjalani operasi biopsi rutin untuk menangani kista di kepalanya, tiba-tiba saja kawasan mukanya tersambar api yang membuat wajahnya terbakar teruk.

Wajah Kim Grice (29 tahun) tiba-tiba saja mengalami kebakaran kerana 'flash fire' yang dibuat oleh alat prosedur biopsi kista menyambar bahagian mukanya. Saat itu, Grice sedang menjalani operasi rutin kerana kista yang ada dikepalanya.

Petugas kebakaran bergegas menuju bilik bedah di North Okaloosa Medical Centre dan Grice langsung diterbangkan menggunakan helikopter ke unit luka bakar University of South Alabama.

Pegawai di hospital tersebut belum mengungkapkan apa yang menyebabkan api menyambar. Kebakaran biasanya berasal dari peralatan bedah yang menggunakan panas, seperti alat-alat laser dan yang berbahan bakar alkohol dan oksigen.

"Saya menandatangani surat bahawa mereka boleh melakukan apapun yang mereka perlu lakukan dengan operasi rutin, tapi saya tidak menandatangani surat yang membuat wajah anak saya terbakar," ujar Ann, ibunda Grice pada Northwest Florida Daily News seperti dilapor Dailymail, Jumaat (2/12/2011).

Ann mengatakan puterinya dirawat di rumah sakit kerana memiliki tiga kista yang harus diangkat dari kepalanya. Ia menjalani operasi pada Selasa lalu.

"Dia mengatakan pada saya, saat dia bangun semua orang di sekitarnya histeria. Ia tidak tahu apa yang terjadi padanya. Saya masih tidak membiarkan dia melihat atau menyentuh wajahnya. Dia adalah gadis yang sangat cantik, anak tunggal saya dan saya tidak ada jawapan untuknya," jelas Ann.

Menurut Ann, mata Grice tampak membengkak. Ia juga merasa mual dan masih nampak terkejut.

"Dia mengalami sakit kepala dan doktor akan mengeluarkan tiga kista dan biopsi, tetapi operasi berjalan buruk dan puteri saya sekarang berada di unit luka bakar dengan spesialis luka bakar dan saya masih tidak tahu apa yang terjadi. Tidak ada yang memberitahu saya, mengapa dan bagaimana hal ini terjadi padanya," tutur Ann.

Doktor mengatakan Grice menderita luka bakar tingkat dua di wajah dan lehernya. Hospital meminta maaf atas insiden tersebut.

"Kami sedang melakukan kajian menyeluruh untuk sepenuhnya memahami apakah yang terjadi, untuk mencegah peristiwa seperti itu dari terjadi lagi," kata seorang juru cakap hospital.

Menurut Mark Bruley, wakil presiden untuk kecelakaan dan penyelidikan forensik di konsultasi kesehatan, ECRI Institute, mengatakan ada sekitar 550 hingga 650 tahun kebakaran bedah, meskipun kurang dari 30 kes yang mengakibatkan pesakit cedera.
(mer/ir)

No comments:

Post a Comment