Sunday, 11 December 2011

Inilah 'alat kelamin' yang berkhasiat !

PENINGGALAN sejarah memang banyak keunikannya. Dari nilai artistiknya hinggalah kuasa ghaib yang dianggap cukup kuat. Seperti sebuah batu yang cukup unik di Kangean, Madura, Jawa Timur.

Di Desa/Kecamatan Kangayan (Pulau Kangean), Sumenep, Madura mempunyai sesuatu yang unik iaitu punca mata air. Sumber air yang terletak di tengah hutan simpan itu mengeluarkan air dari batu besar berbentuk kemaluan seorang laki-laki dan wanita.

Sumber mata air yang sudah ratusan tahun digunakan masyarakat setempat ini dipercaya mempunyai khasiat tertentu. Selain airnya digunakan untuk pertanian dan keperluan harian masyarakat, ia juga banyak digunakan oleh individu yang sukar mempunyai anak dan mendapatkan jodoh.

Seolah-olah batu besar yang menyerupai alat kelamin manusia dan mengeluarkan air sangat deras itu menjadi ikon penduduk setempat. Para pengunjung lelaki biasanya lebih tertarik kepada batu mirip kemaluan perempuan, sedangkan pengunjung wanita mendekati batu yang mirip lawan jantinanya.

Air yang keluar dari batu berbentuk dua kemaluan manusia itu menjadi sasaran para pengunjung. Mereka tidak segan-silu untuk meminum terus airnya untuk menunaikan hajatnya.

No comments:

Post a Comment