Monday, 19 December 2011

Inilah alat yang boleh buat bayi tidur selamanya



Alat ini dinamakan Nap Nanny. Tempat tidur yang didesignn seperti kerusi kereta ketika direbahkan. Dengan posisi duduk kepala bayi yang lebih tinggi, alat ini seharusnya dapat mencegah sesak nafas.

Namun bukannya tertidur dengan lebih nyenyak, seorang bayi berusia 4 bulan di Royal Oak, Michigan tidak pernah bangun lagi untuk selamanya ketika menggunakannya.Dia terjatuh ke sisi alat tersebut, dengan tubuh terjerat pada harness (tali tubuh) yang mengikatnya sehingga tidak boleh bernafas.

Kes ini membuat puluhan ribu kerusi tidur untuk bayi ini ditarik dari pengedaran keranna faktor keselamatan.

Unit keselamatan produk di Amerika, CPSC mencatat 22 laporan bayi jatuh dari Nap Nanny dan terjerat, sebahagian besar berusia di bawah 5 bulan.

Terkait penarikan oleh CPSC, Babby Matters yang memproduksi Nap Nanny menasihat pelanggan untuk tidak lagi menggunakan generasi pertama alat tersebut. Penggunaan Nap Nanny generasi kedua juga sebaiknya dihentikan, hingga pelanggan mengungjungi website untuk melihat dengan lebih jelas tentang penggunaannya.

Dalam laman web, Nap Nanny tidak boleh digunakan oleh bayi dengan berat di atas 8 pound (3,6 kg). Selain itu juga tidak boleh ditempatkan di katil bayi atau tempat lain yang boleh menyebabkan bayi jatuh lalu terjerat.

Penggunaan yang disarankan adalah di lantai, dengan ditemani oleh ibubapa. Produk ini memang lebih ditujukan sebagai tempat meletakkan bayi ketika tidur siang saja.

No comments:

Post a Comment