Saturday, 17 December 2011

Aksi menarik zebra terajang singa

 
TEMPO Interaktif, Tanzania -Tak biasanya sasaran mangsa singa boleh lolos dari cengkraman si raja hutan itu. Namun, sebuah pemandangan luar biasa terlihat di Tanzania, Afrika, seekor zebra mampu membuat singa yang hendak memangsanya kecut setelah disepak dengan kaki belakangnya seperti yang dikutip dari Daily Mail, Rabu (30/3). 

Adalah Thomas Whetten yang mampu mengabadikan gambar bagaimana aksi seekor zebra menendang seekor singa yang ingin memangsanya. Thomas yang hobi dengan kehidupan liar itu sedang mengamati tindak-tanduk binatang liar di sebuah kawasan konservasi dari atas truknya.

Awalnya, ia melihat sekumpulan zebra sedang memakan rumput. Namun kumpulan kuda belang itu tidak sedar kalau mereka sedang diawasi secara diam-diam oleh singa yang sedang mencari menu makan siang. Singa itu bersembunyi dibalik semak-semak di kejauhan sambil mengintip zebra.

Setelah menentukan sasarannya, singa berlari menuju seekor zebra. Ia menerkam dari belakang, menggigit punggung si zebra. Zebra, berusaha melawan sekuat tenaga dari cengkraman predator. Zebra pun mengeluarkan tendangan mautnya, tepat di wajah singa hingga ia tersungkur ke tanah.

Terpaksa, singa membiarkan buruannya pergi setelah ia kesakitan ditendang oleh zebra. Ia pun pergi dengan lunglai meninggalkan zebra lari. “Ini adalah pemandangan luar biasa dan sangat jarang, seekor zebra bisa melepaskan diri tanpa dianiaya sama sekali,” kata Whetten.

No comments:

Post a Comment