Friday 18 November 2011

Tradisi Baru, Mahasiswa Korea Berbogel Selepas Pesta Graduasi

2119064p Tradisi Baru, Mahasiswa Korea Berbogel Selepas Pesta Graduasi

Presiden Korea Selatan Lee Myung-bak mengatakan, reformasi pendidikan merupakan salah satu agenda utama negara tahun ini.

Beliau berjanji untuk selalu hadir dalam setiap pertemuan bulanan, yang diadakan untuk mengubah sistem pendidikan masyarakat.

“Reformasi pendidikan salah satu agenda utama kerajaan kita tahun ini,” kata Lee dalam satu ucapan melalui radio seminggu lalu.

“Kerajaan akan mengadakan pertemuan setiap bulan untuk meninjau polisi mengenai kurikulum pendidikan dan segala sesuatu yang berkaitan dengan budi pekerti pelajar. Diharapkan dalam tempoh terdekat ibu bapa dan guru akan segera merasakan perubahan yang nyata,” kata Lee.

2120308p Tradisi Baru, Mahasiswa Korea Berbogel Selepas Pesta Graduasi
Lee mengumumkan dasar tersebut setelah menyaksikan puluhan gambar telanjang para remaja yang merayakan pesta graduasi mereka.

Gambar bogel beberapa remaja yang berpesta bogel ini muncul di laman internet dan mengejutkan ibu bapa mahupun guru.

Pelbagai komen-komen negatif terhadap karenah para remaja muncul.

“Mereka telah menodai adat istiadat, kebudayaan dan keramahan bangsa ini. Namun masalah yang asas adalah bagaimana menyedarkan para pelajar tentang makna sebuah pendidikan,” kata Lee.

Minggu lalu, Lee menyebut masalah tersebut sebagai anjakan budaya yang melanda remaja adalah masalah dan penyakit serius yang harus segera dibanteras.

“Kita perlu mula melakukan pendekatan terhadap para remaja melalui kepentingan budaya dan adat istiadat dan menanamkannya dalam fikiran mereka,” kata Lee.

No comments:

Post a Comment