Sunday 20 November 2011

Pemain Ini Selamba Kencing Di Hadapan Penyokong Lawan

BRISTOL – Apa yang dilakukan oleh pemain yang satu ini sungguh sudah keterlaluan. Entah apa yang ada di benaknya saat itu sampai dia sengaja kencing di hadapan para penyokong lawan.

Jordan Goddard, pemain Bristol Rovers adalah orang yang melakukan perbuatan tak patut tersebut. Kejadian tersebut berlangsung pada perlawanan Bristol melawan Corby Town, sebuah kelab Conference South atau division enam Inggris di babak pertama Piala FA pada Sabtu, 12 November lalu.

Kejadian ini bermula ketika babak pertama yang berlangsung di Bristol, Stadium Memorial tersebut hampir berakhir. Goddard yang di perlawanan itu hanya menjadi pemain simpanan berada di corner flag untuk melakukan pemanasan.

Namun, alih-alih melakukan perbutan tak senonoh, Goddard malah menurunkan seluarnya dan kencing di hadapan 500 supporter lawan.
Fans lawan yang terkejut pun menjerit kepada Goddard. Eh, bukannya malu atau merasa bersalah, Goddard malah menoleh sambil tertawa, seakan memang sudah direncanakan sebelumnya.

Goddard akhirnya baru diturunkan di menit ke-93. Pertandingan yang menjadi introduction Goddard di tim utama Bristol itu pun berakhir dengan kemenangan Bristol 3-1.

Salah seorang saksi , James Crawford (48) dan anaknya yang masih berusia 12 tahun mengatakan aksi tersebut menjijikan.
“Saya belum pernah melihat hal seperti itu sebelumnya. Dia sedang melakukan peregangan, kemudian tangannya memegang seluarnya dan menurunkannya sebelum melakukan perbuatan itu,” katanya seperti dikutip Daily Mail, Sabtu (19/11/2011)

Entah hanya bergurau ataupun ada sebab lain tapi pemain yang masih berusia 18 tahun tersebut kini mesti bersiap menerima hukuman dari kelab dan berurusan dengan pihak polis.
Juru bicara polis wilayah Avon & Somerset mengatakan pihaknya sudah mendapat laporan mengenai perbuatan tersebut.

“Kami mengetahui peristiwa tersebut dan kami akan meyelidikinya dengan menghubungi pihak kelab,” ujarnya.
Sementara pihak kelab berjanji akan melakukan siasatan terlebih dahulu sebelum menjatuhkan hukuman kepada pemain tersebut.
“Kejadian ini akan menjadi siasatan dan akan menyelesaikannya secara dalaman,” demikian pernyataan kelabb Bristol.

Sebelumnya, kiper Argentina, Sergio Goycochea terkenal dengan ritual kencingnya pada Piala Dunia 1990 di Itali sebelum menghadapi penalti. Dengan maksud untuk menenangkan dirinya, dia akan mengencingi padang .

Hasilnya, Argentina menang penalti atas Yugoslavia di suku akhir dan menyingkirkan tuan rumah Itali di semifinal, kembali melalui penalti.
(fit)

No comments:

Post a Comment