Thursday 3 November 2011

Lelaki tempah selipar saiz 14.5 tapi dapat saiz 1450 !

Kadang-kadang apabila kita membeli sepasang kasut, salah seorang daripada kita pasti dapat merasakan atau mengalami keadaan sebelah kasut muat manakala satu lagi tidak cukup muat. Tom Boddingham mengetahui perasaan itu.

Kejadian itu berlaku apabila lelaki berusia 27 tahun itu menempah selipar raksasa dengan reka bentuk khas untuk mengatasi masalah kaki kiri beliau yang terlalu besar. Akhirnya beliau menerima selipar yang bersaiz 1450 untuk kaki kirinya kerana pengeluar gagal mengesan titik perpuluhan!.
Beliau telah meminta saiz 14.5, serta saiz yang lebih kecil 13 untuk kaki kanannya. Kos sepasang selipar itu berharga GBP15.50 bersamaan RM76.

Walau bagaimanapun, pengilang di China telah salah membaca ukuran dan secara tidak sengaja melakukan kesalahan membuat selipar bersaiz 7 kaki yang telah dihantar kepadanya bersama-sama dengan saiz yang betul yang lebih kecil.

Sekarang Encik Boddingham yang bersaiz 6 kaki 7 inci yang memakai kasut yang ditempah khas kerana saiz kakinya berlainan, akan menjualnya di eBay.

"Ia telah dihantar secara langsung dari Hong Kong bersama kotak bersaiz 210 x 130 x 65cm yang panjangnya sama seperti seekor beruang kelabu atau sebuah kereta keluarga', kata Encik Boddingham, dari Ilford, Essex.


'Saya telah menjadi pemilik selipar yang terbesar di dunia tetapi saya akan menjualnya secara online.'

Syarikat jualan selipar secara online iaitu syarikat Monster Slipper yang berpangkalan di Dunmow, Essex dan menggunakan motto 'untuk haiwan pada diri kamu' memohon maaf kepada Encik Boddingham dan tidak akan mengenakannya apa-apa bayaran tambahan. Jurucakap menjelaskan kesilapan itu berlaku kerana 'kesilapan terjemahan'.

'Kami membuat dia selipar gantian dengan dimensi yang betul, "katanya.

Nampaknya pekerja-pekerja di kilang selipar menyangka pesanan selipar gergasi darinya adalah untuk paparan sebuah kedai!.

No comments:

Post a Comment