Wednesday, 9 November 2011

Lelaki 203 Kg Turunkan Berat Badan Kerana Tersepit di Kerusi Kereta


Maidstone, Kent, Rasa malu mungkin dapat memotivasi orang untuk hidup lebih sihat. Seorang lelaki dengan berat 203 kg akhirnya mahu menurunkan setengah dari berat badannya setelah mendapatkan malu kerana punggungnya tersepit di kerusi kereta hingga harus membayar denda.

Brandon Mower (33 tahun) bersumpah akan menurunkan berat badannya setelah mengalami kejadian memalukan. Punggungnya yang besar terjebak selama 15 minit di kerusi kereta dan harus mengemis bantuan pada konduktor hingga akhirnya dikenakan biaya kerana perjalanan kereta yang tertunda.

5 tahun kemudian Brandon sudah berhasil menurunkan hampir setengah dari berat badannya. Dengan tinggi badan 193 cm kini berat badannya hanya 104 kg. Brandon kini bahkan menjadi seorang pelatih penurunan berat badan.

"Kerusi itu memiliki sandaran tangan yang fix dan punggungku terjebak disana. Aku terkejut, punggungku juga sangat besar. Aku tidak boleh keluar dan harus menghabiskan waktu 15 minit untuk membantuku keluar," kenang Brandon yang bekerja sebagai desainer grafik di Maidstone, Kent, seperti dilapor Mirror.co.uk, Rabu (9/11/2011).

Rasa malu duduk di kereta itu terjadi pada tahun 2005 dalam perjalanan dari Maidstone ke Bromley. Brandon mengakui bahawa saat itu ia sering makan di restoran junk food dan memesan semua yang ada di menu namun tetap merasa lapar.

Saat itu ia berhasil menurunkan berat badan 63,5 kg dalam 2 tahun dan mengikuti diet makan sihat serta memperbanyak latihan.

"Saya pergi ke pesta dia bulan lalu dan ibuku tak mengenaliku," ujar Brandon dengan senang melihat badannya yang ideal.

sumber : detikhealth.com

No comments:

Post a Comment