Thursday, 3 November 2011

Kerana terlalu kecewa wanita ini menikahi diri sendiri


Kerana tak ada pemuda yang datang melamar dirinya, wanita dari Taiwan ini berputus asa dan merasa kecewa dan mengambil keputusan menikahi dirinya sendiri.

Chen Wei-Yih melangsungkan pernikahan dengan satu upacara yang agak rumit kerana tidak pasangan lelaki dalam pernikahan itu.


Wei-Yih memakai gaun pengantin berwarna putih. Dia juga bergamabar dengan gaunnya itu. Satu wedding organizer (WO) disewa untuk menguruskan majlis pernikahannya. Dia hanya mengundang 30 orang pada jamuan makan malam resepsi perkawinan itu.

Wei-Yih, yang begiru kecewa kerana tidak bertemu lelaki idaman hatinya. Usianya yang suadah tua dan dia menghadapi tekanan sosial untuk segera berkahwin.


Dia tidak bermain dengan kenyataannya itu. Setelah menikah dia aka berbulan madu ke Australia. Tentu saja seorang diri. "Saya berharap semakin banyak orang yang akan mencintai dirinya sendiri," ujarnya.

Pernikahan yang dilakukan Wei-Yih tidak boleh didaftar dan tak dianggap sah. Tetapi Wei-Yih berjanji jika menemukan lelaki idamannya, dia akan melangsungkan pernikahan lagi.

Apa yang dilakukan Wei-Yih itu menimbulkan kekhuatiran kepada pemerintah Taiwan. Selama ini Taiwan cemas melihat menurunnya kelahiran penduduk di negara tersebut.Hanya dua perlima perempuan Taiwan yang ingin menikah dan selebih suka hidup bersendirian.(link)

No comments:

Post a Comment