Saturday, 19 November 2011

Inilah kucing pertama didunia yang memakai konteks lens

Ernest kucing berbulu hitam dan putih yang berusia 15 tahun mungkin termasuk kucing yang beruntung.

Pihak RSPPCA atau semacam organisasi yang melindungi haiwan-haiwan yang terbuang telahs memeriksa pengelihatan Ernest yang tak boleh melihat dengan jelas.
Ernest sendiri sudah tinggal bersama mereka selama 13 tahun sejak dirinya berusia 2 tahun di pusat perlindungan haiwan di Godshill, Isle of Wight. Dan menurut salah seorang petugas di sana, Les Burrows, Ernest akan terus tinggal di sana, apalagi Ernest selalu menjadi topik pembicaraan para petugas di sana.

Selain itu, Les menambahkan sebelum menggunakan kotak lens Ernest dijadikan semacam test buat anjing-anjing yang baru datang ke tempat itu untuk mengetahui apakah anjing-anjing itu takut dengan kucing sejak Ernest gak pernah merasa takut.

Sebelum menggunakan kotak lens, Ernest diperkirakan menderita entropion dimana penyakit itu menyebabkan matanya berputar-putar atau juling dan juga mengalami iritasi.

Sebelum Ernest diberikan kotak lens dia agak juling dan mengalami kesulitan melihat kemanapun dia pergi. Sekarang kedua matanya terbuka dan dia mempunyai kehidupan baru yang lebih baik. Kotak lensanya bekerja dengan baik,kata Paula Sadler, 56 tahun, pengurus pusat perlindungan haiwan tempat Ernest berada.

Sebelum akhirnya para doktor haiwan mendapat idea untuk memakaikan Ernest dengan kotak lens, awalnya Ernest direncanakan untuk dibedah. Namun kerana faktor usia, operasi gak dilakukan. Selain itu, seperti yang dijelaskan Paula, pembedahan itu berisiko tinggi dan tak ada yang tahu apa yang bakal terjadi dengan reaksi Ernest setelah dibedah.

Lens yang dipasang ke dua mata Ernest harus dibersihkan oleh para staff setiap 3 minggu sekali. Dan khabarnya Ernest merupakan kucing pertama yang memakai soft lens di kedua matanya
.

sumber

No comments:

Post a Comment