Sunday, 6 November 2011

Gadis cantik ini Terpaksa Menggunakan Robot Untuk Bersekolah

Ketika teman-teman sebayanya menikmati waktu-waktu indah mereka di sekolah, Lauren Robinson dari Fort Collins, Colorado, AS, terpaksa harus berdiam diri di rumah. Ini disebabkan alergi susu parah yang diderita gadis berusia 14 tahun tersebut.

Alerginya terhadap susu sangatlah parah, kerana sedikit saja ia tersentuh dengan susu atau produk yang terbuat dari susu dapat amat fatal baginya. Bahkan ia dapat kehilangan nyawanya.

“Saya memiliki alergi susu yang berat. Kadang kala ada anak-anak yang menyentuh meja dengan tangan mereka yang belepotan susu sehabis sarapan”, tutur murid kelas sembilan di Sekolah Tinggi Fossil Ridge kepada CBS Denver.

Namun agar dapat terus melanjutkan pendidikannya, Lauren terpaksa menggunakan bantuan robot untuk menggantikannya bersekolah agar tidak kehilangan mata pelajaran.

Berkat pertolongan Robot VGo yang dioperasikan melalui internet nirkabel ia dapat melanjutkan studinya, dan robot ini bahkan dilengkapi dengan layar untuk memudahkan para pelajar dan guru untuk melihat dan berbicara dengannya di sekolah, sementara Lauren berada di rumah.

Lauren dapat mengendalikan gerakan robot tersebut dengan menggunakan keyboard sehingga ia dapat bergerak di antara ruang kelas. Bahkan Lauren semakin popular di sekolah, dimana ramai murid-murid lain yang berhenti untuk sekadar berbual dengannya ketika robot tersebut meluncur di koridor sekolah.


“Terkadang agak sulit untuk mencapai kelas tepat waktu, kerana setiap orang berusaha menyentuh saya dan berbicara dengan saya.” ungkapnya.

Menurut guru besar sekolah Dr Deirdre Cook, sekolah tersebut mengeluarkan biaya untuk teknologi ini.

“Anak-anak menjadi bersemangat ketika mereka melihatnya. Dan hal ini bererti bahawa Lauren memiliki teman di sini.” ucap Cook.

“Dia mampu berinteraksi dengan anak-anak lain dengan. Ini adalah hal yang terbaik ‘.kata Melissa, ibu dari Lauren.


Meskipun lahir dengan alergi susu yang parah, Lauren sebenarnya dapat menghabiskan waktu bermain dengan teman-temannya di luar sekolah asalkan mereka tidak melakukan kotak dengan produk apapun yang terbuat dari susu.

No comments:

Post a Comment