Tuesday, 8 November 2011

Budak Ini Hidup Setelah Mati Selama Satu Jam

Orangtuanya menangis terharu ketika melihat Alfie Davies boleh merayakan ulang tahun pertama dengan ceria. Masih lekat di benak mereka ketika Alfie hampir kehilangan nyawa di usia 21 hari.

Lahir prematur ketika usia janin masih tujuh bulan, Alfie sempat kehilangan fungsi jantung dan paru selama kira-kira satu jam di inkubator. Ia mengalami serangan jantung sehari selepas doktor melakukan pembedahan untuk memperbaiki gangguan diagfragma.

Ibunya Raquel Clempson, ingat betul peristiwa mengerikan yang terjadi tahun lalu. Kala itu, ia sudah pasrah jika harus kehilangan buah hatinya yang sangat kecil. “Monitor memperlihatkan jantungnya sudah berhenti bernafas dan petugas perubatan terus berjuang menyelamatkan nyawanya,” ujar wanita usia 30 tahun itu.

Tidak hanya keluarga, pegawai perubatan juga tak menyangka Alfie selamat dan boleh merayakan ulang tahun pertamanya dengan ceria. Banyak orang menyebutnya bayi ajaib. “Kami benar-benar beruntung dan berterima kasih pada Tuhan kerana selepas serangan jantung itu tidak ada kerosakan pada otak,” beritahu si ibu.

No comments:

Post a Comment