Wednesday 21 September 2011

Tradisi Aneh Badan Kena Gemuk Sebelum Kahwin


Kalau di kebanyakkan negara kecantikkan di kaitkan dengan kelansingan tetapi tidak di Mauritania yang terletak di barat luat Afrika yang mengatakan 'big is beautiful'.Besarnya bentuk badan wanita menunjukkan besarnya cinta mereka kepada sang suami.

Lebluoh demikian nama tradisi itu di sebut di Mauritania.Untuk gemuk dengan cepat,wanita Mauritania dipaksa makan makanan dan minuman dalam kadar yang luar batas.Kalau kemudian mereka muntah,muntahnya juga harus di telan.

Tradisi aneh ini sebenarnya sudah di tinggalkan bertahun-tahun.Namun sejak kembalinya pemerintahan junta tentera ke bekas jajahan Peranchis barat tersebut tahun lalu,tradisi ini di hidupkan.


Tradisi ini dikaitkan dengan kahwin muda.Gadis berusia lima,tujuh dan sembilan tahun memang lazim di paksa bernikah.Sebelum berkahwin,mereka dipaksa menjalani ritual leblouh.Mereka akan di bawa ke tempat penggemukkan serta di pisahkan dari keluarga.



Mereka di beri makan nasi serta minum susu unta dan air dengan banyak.Dalam sehari mereka harus makan dua kilogram nasi yang di campur dengan dua gelas mentega dan 20 liter susu unta.

No comments:

Post a Comment