Tuesday 13 September 2011

Tahanan ini ancam potong kemaluannya sendiri



TRIBUNNEWS.COM - Seorang tahanan lelaki menuntut ke pengadilan kerana keinginannya untuk berganti kelamin tidak dipenuhi oleh pemerintah setempat. Demikian dilapor AP, Selasa (7/6/2011).


Lelaki bernama Ophelia De’lonta mengatakan dirinya ingin mengganti kelamin menjadi perempuan namun tak pernah dipenuhi oleh Virginia Department of Corrections, Virginia, Amerika Syarikat (AS). Setelah berusaha melakukan tekanan akhirnya Ophelia mengajukan tuntutan kerana dianggap pemerintah setempat gagal memberikan pelayanan kesihatan yang diinginkannya iaitu operasi ganti kelamin.


Ia menambahkan, operasi itu sangat diinginkan untuk mengubati gangguan identiti gender, gangguan mental kerana menganggap mereka lahir dengan gender yang salah. Jika ia menang, maka Ophelia akan menjadi tahanan pertama yang mendapatkan layanan pembedahan ganti kelamin.


Sejumlah kes serupa pernah terjadi di sejumlah negara bahagian lain namun gagal dan beberapa anggota parlimen berusaha melarang penggunaan wang cukai rakyat untuk membayar pembedahan ganti kelamin. Jika ia kalah maka ia akan melakukan operasi ganti kelamin sendiri atau memotong kelaminnya yang mungkin akan membunuhnya.


“Ini satu kemungkinan setidaknya saya akan memiliki rasa damai di hati,” kata lelaki berusia 50 tahun sambil memperlihatkan pisau silet yang ada di dalam sel tahanannya.
 

No comments:

Post a Comment