Saturday 24 September 2011

Span Dalam Tubuh Wanita Selama 15 Tahun

Seorang wanita Australia yang hidup lebih 15 tahun dengan span sebesar saiz buah limau gedang yang dijahit di dalam tubuhnya selepas menjalani pembedahan di perut akan menyaman doktor terbabit atas kecuaiannya.



Helen O’Hagan mendakwa span itu ditinggalkan dalam perutnya oleh pakar bedah, Samuel Sakker ketika rawatan kolektomi pada 1992, menurut laporan Sydney Morning Herald.


Helen mengalami kekejangan, demam dan hilang kawalan perkumuhan tetapi menyangka ia disebabkan oleh masalah kesihatan apabila kerap dimasukkan ke hospital, dan tidak mengetahui mengenai kewujudan span itu hingga Oktober 2007 lalu selepas melakukan x-ray. Ketika itu, span berkenaan sudah diseliputi tisu dalam pundi cecair, lapor akhbar itu. Ia dibuang oleh pakar bedah lain pada hari sama ia ditemui.

Helen berhak menyaman Sakker atas kecuaiannya atau salah laku dalam menjalankan tugas ekoran insiden itu, walaupun pakar bedah itu kini sudah bersara dan meminta kes itu digugurkan kerana Helen mengambil masa yang lama untuk mengambil tindakan undang-undang.

Hakim Leonard Levy menerima keadaan tidak menentu kesihatan Helen yang dimasukkan ke hospital sebanyak 23 kali sejak 1970. Dia tidak menanyakan bagaimana span itu boleh berada dalam tubuhnya. Penangguhan itu disebabkan pakar bedah yang membuang span berkenaan dihantar ke tempat lain selama tiga tahun dan tidak memberitahu Helen span itu ditinggalkan Sakker hingga ia didedahkan pada Mei lalu.

No comments:

Post a Comment