Thursday 1 September 2011

OYES Chair Bangunan Berbentuk Kerusi


Konsep “Oyes Chair” dicipta oleh arkitek Belanda Dujardin Hofman. Bangunan ini tingginya 760m dan akan menjadi ikon baru di bandar Cape Town, Afrika Selatan. Bangunan ini merupakan projek amal yang ditaja oleh dietiker, perusahaan yang menghasilkan kerusi dan majalah AIT.
Seratus arkitek dan design interior di seluruh Eropah dikumpulkan untuk mereka kerusi baru.Kerusi-kerusi baru ini akan dipamerkan dalam bentuk road show di AIT-arkitektur Hamburg, Munich, Rhine-Westphalia Utara, Stuttgart dan Rotterdam. Hasil lelong kerusi-kerusi ini akan digunakan untuk membiayai pembangunan Bangunan OYES Chair di kota Langa, Cape Town, Afrika Selatan.
Bangunan dengan nama “OYES Chair” ini sendiri akan menjadi bangunan tertinggi nombor dua di dunia setelah Burj Dubai dan menjadi bangunan terluas di dunia. Luas bangunan 800.000 m2 bagian tengah  “kerusi” ini akan digunakan sebagai ikon perumahan sosial dimana akan menjadi tempat penampungan gelandangan yang tidak memiliki tempat tinggal.
Bahagian tengah “kerusi” yang mana di kerusi sebenar hanya cukup menampung untuk maksimum dua orang tapi untuk bangunan ini boleh memuat sehingga 50.000 orang dengan keluasan 800.000 m2.
Empat kaki “kerusi” bangunan ini berukuran 25 x 30 m yang akan bersentuhan dengan kota di pelabuhan. Dengan empat kaki “kerusi” bangunan ini maka 4 lokasi berbeza yang berjauhan boleh saling terhubung dengan adanya bangunan raksasa ini.Tinggi kaki “kerusi” bangunan ini adalah masing-masing 460 m.
Kemudian 4 kakinya yang berukuran 25 x 35 m akan digunakan sebagai apartment dengan ketinggian mencapai 460m. Dalam bangunan ini juga akan dibangun,Taman Awam, Lapangan bola sepak modern,pawagam,Bar,Restoran,kedai-kedai,pejabat dan lain-lain.
Pemandangan Bangunan OYES Chair dari laut.
Pemandangan Bangunan OYES chair di malam hari.


Baca Lebih Lanjut: http://socialcute.blogspot.com/2011/03/oyes-chair-bangunan-berbentuk-kerusi.html#ixzz1Wh51fi7o

No comments:

Post a Comment