Tuesday 6 September 2011

Lelaki Ambil Masa 4 Tahun Buat Rumah Bawah Tanah


Lelaki yang tinggal kat China ini memerlukan masa sebanyak empat tahun untuk menggali ruang bawah tanah .

Tapi kita, nak luaskan rumah tak cukup duit? Lelaki China yang mempunyai otak yang terbaik ini mengatakan kalau nak luaskan rumah tak payahlah nak banyak duit bayar tukang dan bahan2 yang banyak, Kaedah yang diaplikasikannya ialah bukan menambah tingkat tetapi menggali jer kebawah

Yang korang semua tengok ni ialah hasil dari kreativiti Chen Xinnian , Orang bandar Zhengzhou di daerah Henan.Dia yang mempunyai pengalaman sebagai bekas pekerja perahu tambang, ini mampu membuat ruang underground bawah tanah seluas 50 meter persegi.


The Global Times mencatitkan bahawa, ruang underground yang sedalam enam meter itu cukup untuk membuat ruang tidur untuk dia, isterinya dan anak2 dia. Chen terpaksa menggali kerana dia tiada wang yang cukup untuk meluaskan rumah dia.


Untu menyiapkan future renovation rumahnya dia memerlukan sekitar 5000 yuan iaitu sekitar 60 ringgit per meter, Tetapi dia tidak ada duit", kata Chen, dia tinggal bersama keluarganya di satu rumah yang kecil di kawasan loji Kota Zhengzhou.




China Youth Daily juga ada mengatakan , bahawa pada Khamis 22 September 2010, penggalian bilik bawah tanah itu memerlukan sehingga empat tahun , Setiap hari , Chen menguatkan semangat untuk menggali selama lima jam.

Chen optimis, bahawa bilik bawah tanah yang dia buat itu boleh tahan gempa bumi sehingga kekuatan sebanyak 8 skala richter dan tetap selesa dihuni mahupun cuaca panas atau sejuk.
kredit to: vivaforum.com

No comments:

Post a Comment