Friday 9 September 2011

Kisah kecekalan manusia berkepala dua


Abigail Loraine Hensel “Abby” dan Brittany Lee Hensel “Britty” lahir pada  7 March 1990, di Carver County, Minnesota, Amerika Syarikat dan mereka adalah kembar siam dicephalic. Abby dan Britty ketika ini berusia 21 tahun dan sudah lulus dari sekolah tinggi. Mereka adalah sepasang kembar siam dengan dua kepala, berbagi satu tubuh dan dua kaki. Melalui usaha bersama, mereka melakukan kegiatan-kegiatan umum yang selalu dilakukan oleh orang-orang normal lainnya termasuk mereka bermain bola volleyball,bola sepak , berenang, bermain basketball dan berbasikal.

Pada usia 16 tahun, mereka membuat surat izin untuk memandu, mereka menjalani dua kali ujian memandu, kerana dikira uantuk dua orang. Mereka juga bermain piano, dan tertarik untuk menjelajahi web. Abigail dan Brittany sekarang berharap untuk menikah dan memiliki anak, mereka ingin menunjukkan pada orang-orang mereka dapat menjalani hidup yang berbeza.

Dahulu setelah mereka lahir, orangtua mereka menolak membuat pembedahan pemisahan setelah mendengar dari doktor tidak mungkin kedua gadis itu akan bertahan setelah pembedahan pemisahan dilakukan.  Keputusan penolakan pemisahan itu sekarang disedari ada benarnya. Keduanya dapat hidup dan belajar berjalan dan mengembangkan keterampilan lain. 

No comments:

Post a Comment