Friday 2 September 2011

Kembar Siam Mati Membusuk Dalam Perut



Selama 46 tahun, seorang petani dari daerah Pangkep di Sulawesi Selatan membawa kembar siamnya yang sudah meninggal dunia di dalam perutnya.
Lukman Labbi, 46, bapa kepada tujuh orang anak, terlantar di bilik pengasingan Hospital Daerah Pangkep kerana mengalami jangkitan serius.

Perutnya kini membengkak akibat kanser di bahagian sambungan antara anggota tubuh kembarnya yang telah mati itu dengan perutnya.

Doktor yang merawat Lukman berkata, kes itu baru diketahui apabila doktor menemui kembar siam itu apabila mereka melakukan pemeriksaan.
“Saya memang dilahirkan sebagai kembar siam tetapi kembar saya tidak sempurna dan telah meninggal dunia sejak kecil. Hanya saya dan beberapa ahli keluarga saja yang tahu mengenai keadaan ini,” katanya.

Menurut doktor, mereka tidak tahu tentang kes Lukman kerana lelaki itu tidak pernah datang ke hospital untuk mendapatkan rawatan.
Pengarah Hospital, Frans Demanaba mengatakan, sambungan sel-sel kembar siam Lukman yang sudah mati atau sudah lama tidak berfungsi itu yang telah menyebabkan kanser.

Menurut Frans, pihak hospital tidak mampu merawat Lukman kerana peralatan perubatan mereka, terbatas.
“Kalau mengikut prosedur, pesakit mesti dirujuk ke hospital di Makassar kerana hospital itu mempunyai peralatan perubatan yang lengkap tetapi keluarganya belum bersedia untuk menghantar Lukman ke sana,” katanya.

Sekiranya kembar siam yang mati itu tidak dibuang, ia akan menyebabkan sel kanser menyerang dan merebak ke seluruh tubuh Lukman dan dia boleh mati.
Menurut isterinya Mantasia, dia hanya tahu tentang penyakit suaminya itu apabila dia mengadu sakit bulan lepas.


No comments:

Post a Comment