Sunday 4 September 2011

Bapa Kebumikan Bayi Luar Nikah Anak Secara Senyap-senyap


BETONG: Disebabkan tidak sanggup menanggung malu, keluarga seorang gadis mangsa rogol mengebumikan mayat bayi yang baru dilahirkan remaja berkenaan di tanah perkuburan di sini tanpa memaklumkan polis, awal pagi kelmarin.


Bayi lelaki malang itu dikatakan meninggal dunia akibat lemas dalam kandungan, dilahirkan jam 4 pagi di sebuah hospital di sini, selepas gadis berusia 14 tahun itu dibawa ibu bapanya mendapatkan rawatan kerana mengadu sakit pinggang.

Difahamkan, doktor yang merawat gadis itu mendapati dia sebenarnya mahu bersalin sekali gus menyebabkan ibu bapanya terkejut.


Malangnya bayi berkenaan tidak dapat diselamatkan kerana lemas di dalam kandungan sebelum dilahirkan.

Menurut sumber, perkara itu hanya disedari polis selepas bapa mangsa berusia 55 tahun datang ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Betong untuk membuat laporan mengenai anaknya dirogol sehingga melahirkan bayi.


“Bayi itu dipercayai meninggal dunia akibat lemas dalam kandungan, namun keluarga mangsa memutuskan mengebumikannya tanpa memaklumkan pihak berkuasa. “Polis hanya mengetahui kejadian itu selepas bapa mangsa membuat laporan bahawa anaknya dirogol beberapa jam selepas bersalin,” katanya.



Difahamkan, keluarga mangsa tidak mengetahui pelajar tingkatan dua itu mengandung berikutan keadaan fizikalnya yang bertubuh agak besar. Katanya, berdasarkan pengakuan mangsa kepada bapanya, dia dirogol seorang lelaki berusia 34 tahun yang sudah beristeri awal tahun ini.

Harian Metro difahamkan polis sedang menjejaki lelaki terbabit dan sudah mendapatkan uri untuk menjalani ujian asid deoksiribonukleik (DNA) bagi menentukan bapa bayi malang itu.



Sementara itu, Ketua Polis Daerah Betong, Deputi Superintendan Mohd Bukhori Saffai ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan itu.

No comments:

Post a Comment