Thursday 15 September 2011

5 Tahun Hilang di Colorado, Kucing Ini Ditemukan di Manhattan


TEMPO Interaktif, Denver - Seekor kucing berhasil ditemukan kembali di Manhattan setelah lari selama lima tahun dari rumahnya di Rocky Mountains, Colorado.

Haiwan peliharaan bernama Willow itu segera diterbangkan dengan pesawat ke pemiliknya. Demikian keterangan juru bicara lembaga penyayang binatang kepada wartawan, Rabu, 14 September 2011.

Setelah dilakukan pemeriksaan, jelas Richard Gentles dari Animal Care & Control of New York City, Willow yang berwarna kombinasi hitam, kuning, dan putih itu akan dikembalikan ke sebuah keluarga di Colorado sesuai dengan microchip yang tertampal di leher kucing.

Penemuan Willow bermula dari perhatian seorang warga setempat yang melihat kucing “warna-warni” itu berkeliaran di jalan-jalan di East Side of Manhattan. Setelah ditangkap, kucing itu dititipkan ke pusat penyayang binatang.

Gentles menjelaskan semula para pekerja perawatan haiwan tidak tahu siapa pemilik kucing tersebut. “Kerana tak mungkin seekor kucing sanggup melakukan perjalanan antarnegara bahagian,” ucapnya.

Jarak antara Manhattan dan New York adalah 1.600 mil atau sekitar 2.570 kilometer. Dalam keadaan hidup bebas di jalan tanpa makan dan perawatan yang layak, kata Gentles, rasanya mustahil kucing sanggup hidup.

“Kenyataannya, kucing ini dalam keadaan bagus, bersih, sedikit chunky sehingga hampir semua orang berebut ingin merawatnya,” papar Gentles.

Sang pemilik kucing, Jamie Squires, dan suaminya, Chris, sangat terkejut mendengar khabar dari Animal Care & Control bahawa haiwan kesayangannya telah ditemukan di New York setelah lima tahun menghilang.

Willow ditemukan oleh seorang lelaki di East 20th Street yang kemudian menyerahkannya ke kelompok penyayang binatang. “Jangan katakan sesuatu tentang haiwan kita, kata suami saya. Kami harus percaya bahawa khabar penemuan kucing tersebut benar,” ujar Squires.

Menurut pengakuan keluarga pemilik Willow, tambah Gentles, haiwan ini lari sejak lima tahun lalu saat pemiliknya sedang mengubah suai rumah. “Animal Care & Control segera menerbangkan kucing ini ke Squires setelah luluss tes screening dari penyakit dan dinyatakan sihat,” kata Gentles.

No comments:

Post a Comment